Sacrul feminin (III)
În descântecele româneşti, Maica Domnului este reprezentată ca având în mână un bucium de aur din care atunci când sună se adună toate zânele din cele patru zări şi pământul se leagănă. Este imaginea iconografică a Geei pomenită de Suidas care spune că această divinitate era reprezentată ca o femeie ţinând în mână un bucium de aur.
Lecturând ,şi totodată ascultând cu multă plăcere, cântecele sacre ale poporului, colindele, aflăm pe Maica Domnului identificată cu Măicuţa Bătrână din Mioriţa. O variantă transilvăneană a colindului păstoresc Mioriţa ne spune: „Plecat-or, plecat-or/Mici colindători/ Tât din casă în casă/ În cale le iasă/ Preasfânta Maria/… Maica tot imblare/ Din grai întrebare/ N-aţi fost voi văzutu fiu mnieu chierdutu…”. Una si aceeaşi imagine cu cea din balada Mioriţa: „Iar daca-i zări/Daca-i întâlni/ Maicuţă bătrână/ Cu brâul de lână/ Din ochi lăcrămând/Pe câmp alergând/ şi la toţi zicând:/Cine-a cunoscut/ Cine mi-a văzut/Mândru ciobănel / Tras printr-un inel.”
Maica Domnului este invocată şi ca vindecătoare de către medici şi vrăjitori invocaţia: „descântecul de la mine / şi leacul de la Maica Domnului” prezentând un iz arhaic, foarte posibil pelasg, păstrat şi după încreştinarea Daciei. Imaginea Maicii Bătrâne şi a Maicii Domnului menţinând vechea divinitate a pământului de-a lungul întregului Ev Mediu în mentalul mitic al românilor.
Ceea ce este de-a dreptul interesant este faptul că ciclul de legende despre peripeţiile Maicii Domnului în căutarea unui loc pentru a-şi naşte fiul o aflăm aproape integral în imagistica pelasgo-dacă a peripeţiilor lui Leto/Latona, o altă imagine a divinităţii pământului care prin hierogamie cu cerul ( Zeus) l-a născut pe Apollo. Vechea legendă păstrată pe filieră greacă ne spune că Latona atunci când a rămas grea cu Zeus a fost perseutată pe toată faţa pământului de către Junona/ Hera ce-a geloasă încât nici o ţară nu voia să o primească pentru a naşte. Respinsă din toate părţile, zeiţa hiperboreană, ajunge în fine la Delos, o insulă mică, neproductivă, care îi oferă adăpost între stâncile sale pentru a naşte pe zeul cel mare al lumii vechi. Această imagine a căutării unui loc unde să nască apare atât în colindele româneşti cat şi în unele legende româneşti în care Maica Domnului apare şi în ipostaza sa de vindecătoare.
Bunăoară, o colindă ne spune că sosind ora naşterii Fecioara Maria „Umbla-n sus/ şi umbla-n jos/ ca să-l nască pe Christos/ Umbla-n jos/ Şi umbla-n sus/ ca să-l nască pe Iisus”. Identitatea cu Latona este evidentă. Una dintre legendele Naşterii Curate ne arată pe Maica Domnului oprindu-se „la gospodăria a doi bătrâni – Crăciun şi Crăciunoaie, oameni cumsecade de altfel, dar care cu nici un chip nu au vrut s-o primească în casă spre a nu le spurca cuprinsul cu naşterea unui prunc zămislit din greşală. De aceea, închizându-i uşa, Maria Fecioara, simţindu-se cu totul neputincioasă de a merge înainte, s-a retras într-un şopron de vite, unde s-a culcat în ieslea boilor, în paie. Aici, începând durerile naşterii, Maica Domnului a purces a se văita. Crăciunoaia, auzind-o si ştiind ce însemnează o naştere de copil, i s-a făcut milă de dânsa, şi fără a vesti pe Crăciun – uncheşul – a ieşit afară şi s-a dus la Sfânta Fecioară în iesle. Acolo a ajutat-o la naştere, a tăiat buricul pruncului, a culcat lăuza pe paie şi a învelit-o, cu un cuvânt a îndeplinit tot rostul moşitului. După aceea a mers în casă şi i-a spus lui Crăciun ce a săvârşit, însă uncheaşul nu era om de înţelegere. A apucat-o pe babă de mână, a dus-o la tăietor şi acolo i-a ciuntit mâinile din încheieturi; apoi înspăimântat de acestea toate care s-au petrecut la casa lui, a plecat şi s-a dus în sat. În urmă, moaşa Crăciunoaie a umplut cum a putut un ceaun cu apă, l-a pus cu gura pe foc şi când a crezut că apa este numai bună pentru scăldătoare i-a spus Maicii Domnului să încerce apa şi să vadă cum este. Maica Domnului însă i-a răspuns: Încercă dumneata moaşă Crăciunoaie. Crăciunoaia şi-a băgat mâinile în apă şi deodată văzu că partea tăiată a mâinilor îi creşte la loc, mult mai curată şi mai frumoasă ca la început. De la această întâmplare se crede pretutindeni că moaşele au mâini de aur curat”.
Această legendă este cu totul interesantă petru noi întrucât Crăciunoaia şi Maica Domnului sunt două ipostasuri ale uneia şi aceleiaşi divinităţi: Mama Pământ. Crăciunoaia este vechea divinitate a pământului care împreună cu Crăciun formează cuplul primordial, care prin hierogamia lor, au dat naştere zeilor şi oamenilor totodată. Pe de altă parte, Maica Domnului prezentată în această legendă, este identică cu aspectul nou, restructurat şi reformat al Geei anume Bendis/ Artemis/ Diana, divinitatea naturii în formă feminină, după cum ne spune N. Densuşianu. Observăm de asemenea că cele două culte convieţuiesc paşnic fapt sugerat de bunăvoinţa pe care o arată Crăciunoaia faţă de Maica Domnului care la rândul său, regenerează imaginea vechii divinităţi a pământului.
Interesant este şi faptul că atât în colindele româneşti cât şi în calendarul sărbătorilor de peste an Maica Domnului ne apare adorată sub ambele variante cunoscute îndeobşte sub denumirea de Sântă Măria Mare (15 august) şi Sânta Măria Mică (8 septembrie). Și pentru a fi mai expliciţi este bine să spuneam că, prima sarbătoare a Sântă Măriei Mari semnifică „moartea” Maicii Domnului iar Sântă Maria mică „naşterea” ei.


Este ciudată această rânduială cumva anapoda în decursul anului liturgic, ea putând arunca o lumină lămuritoare asupra apariţiei imaginii reformate a vechii divinităţi a pământului sub numele de Maica Domnului.
– Va urma –
Bibliografie:
1. N. Densuşianu, Dacia Preistorică, Ed Arhetip,2002
2. R. Vulcănescu, Mitologia Română, Ed. Academiei,1985
3. Herodot, Istorii,Ed Ştiinţifică,1961
4. Gh Muşu, Din mitologia tracilor, Ed Cartea Românească,1982
5. V. Lovineascu, Dacia Hiperboreană, Ed Rosmarin,1994
6. E. Delcea,Enigmele Terrei. Istoria începe în Carpaţi, EWd Obiectiv, Craiova
Autor: zamolxe

Redacția
Când folosim autorul „Redacția”, semnalăm faptul că articolul prezentat este produsul preluării de informații din una sau mai multe surse citate, sau reproduce comunicate de presă ai căror autori sunt nominalizati explicit în text.
În sens larg, „Redacția” înseamnă opțiunea redacției de a prezenta informații din alte surse, pe care le consideră că au relevanță pentru tematica în cauză.
De asemenea, folosim autorul „Redacția” atunci când acoperim subiecte ale căror surse de informare sunt diverse, iar o formă finală a articolului urmează să fie elaborată.
Pentru legătura cu cititorii folosim adresele: redactia@cuvantulnatiunii.ro și geblacus@gmail.com.


