E oficial. Transporturile militare și exporturile ucrainene ne-au distrus șoselele
Ministerul Transporturilor taie din greutatea încărcăturilor militare
Ministerul Transporturilor a decis să schimbe legislația în domeniul transporturilor mărfurilor și să reducă greutatea maximă admisă, în contextul intensificării transporturilor cu tonaj depășit, care au degradat autostrăzile și drumurile expres din România. Cele mai multe dintre acestea sunt transporturi militare NATO și cele care vin din Ucraina, țara noastră devenind principala rută de tranzit pentru exporturile produselor din această țară.
Excepția de masă totală maximă admisă, care este, în acest moment de 60 de tone pentru încărcătura indivizibilă, a devenit o regulă în ultimele luni, în contextul în care autorizația se obține foarte ușor, atrage atenția Ministerul Transporturilor. Acesta arată că traficul intern și internațional al vehiculelor care transportă mărfuri care nu sunt indivizibile cu depășiri ale maselor maxime admise în circulație pe drumurile publice s-a intensificat.
Încărcătura indivizibilă nu poate fi divizată în două sau mai multe încărcături, fără cheltuieli nejustificate sau fără riscul deteriorării. Din cauza dimensiunilor și masei sale, aceasta nu poate fi transportată de un autovehicul, o remorca, un tren rutier sau un vehicul articulat astfel încât să se respecte masele și/sau dimensiunile maxime admise.
”Având în vedere ca principalul factor de degradare a drumurilor îl constituie circulația vehiculelor cu depășiri ale maselor maxime admise, așa cum sunt ele prevăzute în anexele nr. 2 și 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se impune reducerea masei totale până la care circulația acestor vehicule poate fi autorizată”, se precizează în referatul de aprobare al unui proiect de ordonanță de urgență elaborat de Ministerul Transporturilor.
Autovehiculele NATO nu pot fi interzise
Circulația vehiculelor care transportă mărfuri ce nu sunt indivizibile, cu depășiri ale masei totale peste limitele maxime admise nu poate fi interzisă, ținând cont de angajamentele asumate pe plan internațional de România, pe baza de reciprocitate, în susținerea obiectivelor de apărare națională, susține Ministerul Transporturilor. Astfel, România este obligată să faciliteze circulația vehiculelor care aparţin forţelor NATO/SOFA, în temeiul Legii nr. 362/2004 pentru aderarea României la Acordul dintre statele părţi la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forţelor lor și care aparţin (aflate în proprietate), sunt folosite de către ori pentru forţele Statelor Unite ale Americii, în interesul forţei, şi vehiculele care aparţin unei terţe părţi care efectuează transporturi în interesul forţei, în temeiul Legii nr. 260/2002 pentru ratificarea Acordului dintre România şi Statele Unite ale Americii privind statutul forţelor Statelor Unite ale Americii în România, semnat la Washington la 30 octombrie 2001, cu modificările şi completările ulterioare. Totodată, țara noastră este obligată să faciliteze și circulația vehiculelor cu încărcături indivizibile care aparţin unei forţe armate, numai pe bază de reciprocitate, în temeiul Legii nr. 291/2007 privind intrarea, staţionarea, desfăşurarea de operaţiuni sau tranzitul forţelor armate străine pe teritoriul României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Degradare accelerată
Potrivit Ministerului Transporturilor, menținerea masei totale de cel mult 60 de tone va conduce la degradarea accelerată a rețelei de drumuri publice, cu impact în reducerea duratei normale de exploatare, ceea ce va genera costuri suplimentare pentru întreținerea și repararea infrastructurii rutiere. ”În acest sens, se impune reducerea masei totale până la care circulația acestor vehicule poate fi autorizată. Astfel, transportul mărfurilor care nu sunt indivizibile vor fi autorizate prin aplicarea procentului de 25% la masa totală maximă admisă prevăzută în OUG 43/1997”, se precizează în proiectul de act normativ al Ministerului Transportului. Modificarea va scădea greutatea maximă admisă de la 60 de tone, la 50 de tone, a proteja șoselele încă nedistruse de aceste transporturi.
Autor: Claudia Marcu – jurnalistă profesionistă la ziarul Național
Sursa imagine titlu: observatorulph.ro
- CLAUDIA MARCU – Mobilizarea forțelor armate și criza de război - 12 decembrie 2024
- CLAUDIA MARCU – Reinvie afacerea medicamentelor Covid - 7 decembrie 2024
- CLAUDIA MARCU – Guvernul obedient nu mișcă în front: Fermierii îi cer să respingă acordul falimentar Mercosur - 4 decembrie 2024