CLAUDIA MARCU – A apărut Regulamentul! Producătorii români, protejați, în sfârșit, de abuzurile hipermarketurilor

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

A apărut Regulamentul! Producătorii români, protejați, în sfârșit, de abuzurile hipermarketurilor

La 7 luni de la apariția legii, Guvernul a decis să emită și Regulamentul privind procedura de înregistrare, investigare şi soluţionare a sesizărilor ce vizează practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar. Actul normativ vizează relațiile dintre producătorii români și lanțurile de supermarketuri și hipermarketuri, cu cifre de afaceri cuprinse între 2 milioane de euro și 350 milioane de euro.

Cu un an și jumătate întârziere de la ultimul termen prevăzut de Directiva europeană, Guvernul se pregătește să bifeze și ultimul pas pentru aplicarea Legii privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar, pe site-ul Consiliului Concurenței apărând proiectul de Regulament care prevede cum se pot apăra producătorii români în fața politicilor agresive ale marilor lanțuri de magazine.

Astfel, în conformitate cu dispoziţiile art. 3 pct. 6 din Legea nr. 81/2022, cumpărătorului (supermarketul sau hipermarketul) îi va fi interzis să aplice reduceri financiare şi comerciale sub formă de rabaturi. Singurele reduceri permise vor fi cele sub forma de remize şi risturne, în condițiile în care valoarea acestor reduceri nu depășește un plafon de 20% din valoarea produselor agricole şi/sau alimentare facturată între cumpărător și furnizor.

”În realizarea evaluării, Consiliul Concurenţei ia în considerare prevederile contractului în temeiul căruia furnizorul acordă reducerea în cauză, dar și nivelul prețului de vânzare negociat individual între furnizor și fiecare cumpărător. Totodată, Consiliul Concurenței va considera că, în cadrul celor două categorii de mai sus, sunt incluse orice alte reduceri sau discounturi acordate de furnizor cumpărătorilor, indiferent dacă acestea sunt evidențiate la momentul emiterii facturii, anterior ori ulterior acestui moment”, se arată în proiectul de Regulament.

Au mai ciupit ceva

Potrivit Legii 81/2022, pentru evitarea apariției unor practici comerciale neloiale, se interzice cumpărătorului să solicite furnizorului plata pentru publicitatea produselor agricole și/sau alimentare, plata pentru serviciile de marketing prestate de către cumpărător, plata pentru personalul care se ocupă de amenajarea spațiilor de vânzare utilizate pentru vânzarea produselor furnizorului, plată pentru plasarea secundară a produselor sale agricole și alimentare spre vânzare și suportarea integrală sau parțială a costului oricăror reduceri pentru produsele agricole și/sau alimentare vândute de cumpărător cu titlu promoțional. Regulamentul prevede însă că, în situația în care furnizorul solicită prestarea acestora, valoarea tuturor serviciilor efectuate nu poate depăși 5% din valoarea încasată de furnizor în baza contractului încheiat între părți. Regulamentul mai prevede că hipermarketurilor și supermarketurilor le este interzis ca, pe o anumită categorie de produse alimentare, să ofere spre vânzare doar marca sa proprie, obligația fiind aceea de a oferi consumatorilor cel puțin o marcă privată a unui producător, produs care se află în concurență cu marca proprie a cumpărătorului.

Fapte incriminate

Reclamațiile producătorilor se vor depune la Ministerul Agriculturii și la Consiliul Concurenței. Printre faptele sancționate ale hipermarketurilor se numără depășirea termenului de plată cu mai mult de 14 zile calendaristice de la scadența stabilită prin contract în cazul produselor agricole şi alimentare perisabile și depășirea termenului de plată cu mai mult de 30 zile calendaristice de la scadența stabilită prin contract în cazul produselor agricole şi alimentare. Hipermarketurile sunt pasibile de sancțiuni și dacă stabilesc un preaviz mai mic de 30 de zile lucrătoare pentru anularea comenzilor de produse agricole și/sau alimentare perisabile sau nu, fapt ce pune furnizorul în imposibilitatea de a comercializa sau de a utiliza produsele respective, precum și dacă modifică în mod unilateral clauzele unui contract comercial pentru produse agricole și/sau alimentare care se referă la frecvența, metoda, locul, calendarul sau volumul furnizării sau livrării produselor agricole și alimentare, standardele de calitate, condițiile de plată, prețurile sau în ceea ce privește furnizarea de servicii.

Citește și: GHEORGHE VOINEA – „Produs în România”, ILEGAL la raft

Autor: Claudia Marcu – jurnalistă profesionistă la ziarul Național

Citește și: CLAUDIA MARCU – România se duce în cap. A explodat deficitul balanței comerciale

Sursa imagine titlu: www.romania-insider.com/