CLAUDIA MARCU – Portul Constanța nu mai este al românilor. Ucrainenii l-au ocupat în totalitate

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Portul Constanța nu mai este al românilor. Ucrainenii l-au ocupat în totalitate

Fermierii semnalează că Portul Constanța nu mai este al românilor, dat fiind că ucrainenii au prioritate peste tot. Ministrul Agriculturii a fost informat despre acest lucru, însă nimeni de la nivelul Guvernului nu ia nicio măsură. Deși importurile au fost interzise, formal, de Comisia Europeană, cerealele se aduc în continuare din Ucraina, profitându-se de contractele pe termen lung încheiate. Și pe șosele, camioanele ucrainene ”zboară” cu peste o sută la oră prin localități, însă nimeni nu le oprește.

De la tânguielile guvernanților pe la ușile Comisiei Europene, unde s-au plâns că întreaga infrastructură este blocată de ucraineni, nu s-a schimbat nimic. Comisia a promis că va împărți povara depozitării și transportului cu celelate state, însă se tărăgănează lucrurile până când ucrainenii termină recoltatul și livrarea mărfurilor spre UE. Fermierii români se plâng că, în continuare, nu au acces la transport și nici la Portul Constanța, unde ucrainenii au prioritate maximă. Pe șoselele țării, camioanele ucrainene supraîncărcate circulă prin localități cu peste 100 km/h și niciun polițist nu se sinchisește să le oprească, probabil pentru că acesta este ordinul dat de sus.

”Prețurile la cereale au ajuns la jumătate față de anul trecut, iar importurile din Ucraina merg în continuare fără respectarea deciziei UE. Până acum tot spuneau că îi obligă UE să facă una sau alta, dar acum, când au decizie de la UE care ne-ar ajuta pe noi, de ce nu o respectă, să interzică importurile? Că numai în România s-au făcut contracte pe viață. Portul Constanța nu mai este al românilor, că ucrainenii au prioritate și fac legea acolo. Pe șosele sunt oprite doar camionele care transportă marfă românească, ne mai pun și bețe în roate, în timp ce pe ucraineni nu-i oprește nimeni. Chiar îmi povestea dimineață un coleg că treceau camioanele ucrainene cu peste 100 km/h și polițiștii nici măcar nu se uitau la ei, deși erau în localitate și cu supratonaj. Până când discută ai noștri la Bruxelles, noi terminăm recoltatul, iar marfa o să stea pe câmp, că nu mai avem acces la portul românesc”, ne-a declarat Laurențiu Baciu, președintele Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR).

Despăgubiri în bătaie de joc

Până acum, pentru pierderile uriașe provocate fermierilor români de importurile din Ucraina, aceștia au primit doar 20 milioane de euro, 10 milioane de la UE și 10 milioane de euro de la statul român.

”S-au dat bani doar pentru depozitarea grâului, iar asta înseamnă că au acoperit 5% din pierderi. Acum văd că s-a dat drumul și la tranșa a doua, de la Uniunea Europeană, dar pentru toate tipurile de cereale, ceea ce înseamnă că se mai acoperă încă 5% din pierderile provocate de ucraineni”, ne-a precizat președintele LAPAR, Laurențiu Baciu. În Regulamentul Comisiei Europene, publicat în 30 iunie în Jurnalul Oficial al UE, se arată că, din cauza costurilor logistice ridicate și a blocajelor, s-a înregistrat o creștere a importurilor de cereale și semințe oleaginoase din Ucraina în statele membre din vecinătatea Ucrainei. Această situație a exercitat presiuni asupra prețurilor într-o serie de regiuni din Bulgaria, Ungaria, Polonia, România și Slovacia, iar importurile au saturat capacitatea de stocare și lanțurile logistice. ”Aceste circumstanțe afectează viabilitatea economică și perspectivele de piață ale fermierilor din unele regiuni ale statelor membre respective. În cele din urmă, acest lucru ar putea pune în pericol funcționarea normală a coridoarelor de solidaritate UE-Ucraina”, se arată în Regulament.

Să mai dea și statul

Deoarece cuantumul alocat Bulgariei, Ungariei, Poloniei, României și Slovaciei ar compensa doar o parte a pierderilor suferite de fermierii din regiunile afectate, este necesar ca statelor membre în cauză să li se permită să acorde un sprijin național suplimentar producătorilor respectivi, a spus Comisia Europeană. Astfel, pe lângă suma de 29,73 milioane de euro atribuită României, statul are permisiunea Comisiei Europene de a mai completa acest ajutor în limita a 200% din cuantumul stabilit.

”La noi nici nu se pune problema să mai dea statul ceva, că nici banii pentru despăgubirile de secetă pentru culturile de primăvară, la porumb și floarea soarelui, nu s-au dat. Ne-au pus, de la începutul acestui an, să facem dosare pentru calamități, iar acum ne-au spus că trebuie să o luăm de la început, cu alte dosare, cu cereri de despăgubire, așa, doar ca să treacă timpul”, a mai afirmat Laurențiu Baciu, președintele LAPAR.

Autor: Claudia Marcu – jurnalistă profesionistă la ziarul Național

Sursa imagine titlu: english.scio.gov.cn