Cultul lui BENDIS

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Cultul lui BENDIS

Zeița dragostei 💙💛❤️

Carlo Troya, istoric italian (1784-1858): „Niciun popor din cele pe care grecii le numeau barbare, nu au o istorie mai veche şi mai certă ca a geţilor sau goţilor. Scopul lucrării mele, Istorie Getică sau Gotică, se împarte în două părţi şi una din ele arată că geţii lui Zamolxe şi ai lui Decebal au fost strămoşii goţilor lui Teodoric din neamul Amalilor.”

Cultul lui BENDIS 🇷🇴

Zeița Bendis a fost menționată atât de Herodot cât și de Strabon ca zeiță a pădurilor și vrăjilor, asemănătoare cu Artemis la greci sau Diana la romani. Bendis este singura zeiță a geto-dacilor despre care avem imagini și reprezentări artistice clare. Existența ei a fost confirmată și de descoperiri arheologice de la Costești, Piatra Roșie sau Sarmizegetusa.

Potrivit lui Christopher Planeaux, cultul lui Bendis s-a dezvoltat treptat, nu a fost introdus brusc: a fost introdus de imigranții traci în anii 440 î.Hr.; a fost construit un templu precum și sărbători dedicate (Bendidee) în 429 î.Hr .; a fost oficializată ca sărbătoare de stat în 413 î.Hr..

Datorită lui Platon se știe că în Atena a fost introdus în anul 429 î.Hr., la scurt timp după semnarea alianței între Atena și Sitalces, regele Odrysian, care asigura o armată de infanterie & cavaleri bine pregătiți, cultul lui Bendis pentru a-și consolida legăturile cu Tracia. Introducerea unei zeități străine, care nu avea motivații religioase, ci politice, a fost un act fără precedent.

Atena a fost întotdeauna foarte interesată de Tracia, un teritoriu strategic pentru poziția și resursele sale naturale. Primul scriitor care a menționat-o pe zeița Bendis este Hipponatte (sec. VI î.Hr.), care o compară cu Cybele . Întrucât este numită și în două fragmente din Cratinus și Aristophanes, Bendis era probabil bine cunoscută în Atena în a doua jumătate a secolului al V-lea î.Hr.

Bendis, zeița pădurilor și a lunii, a dragostei și maternității. Bendis a fost percepută de atenieni ca o zeitate protectoare, strâns legată de natură și de ciclurile de viață ale femeilor.

Inscripțiile de la mijlocul secolului al IV-lea î.Hr. atestă cultul lui Bendis pe insula Salamis . În minele Laurium, unde lucrau mulți traci, au fost găsite statuete votive ale lui Bendis și o inscripție dedicată ei, din 300 î.Hr. Pe baza surselor disponibile, se poate spune că cultul lui Bendis, înzestrat cu trei temple și sărbători anuale, a fost unul dintre cele mai importante culte din Atica clasică (Attica -greacă Αττική Attikí – este una din cele 13 regiuni denumite și “Periferii” sau “Districte” ale Greciei, fiind subdivizată în 4 prefecturi: Atena, Pireu, Attica de Est și Attica de Vest. Capitala provinciei și a Greciei fiind orașul Atena.)

Cele mai recente dovezi referitoare la cultul lui Bendis datează din secolul al III-lea î.Hr .: după această perioadă a dispărut din Attica din motive necunoscute înfățișând o procesiune de sportivi goi, poate câștigătorii cursei torței Bendidee, care se închină lui Bendis, descrisă cu toate atributele unui vânător: purtarea unei sulițe purtând un chiton scurt, o îmbrăcăminte strânsă cu mâneci asiatice, o piele de animal, o mantie cu glugă tracică fixată cu un știft și cizme înalte (British Museum , BM 2155).

Bendidee, sărbătorit în 19-20 Targelione, făcea parte din festivalurile religioase organizate de statul atenian (începând din 413 î.Hr. ), care aloca fonduri extrem de importante pentru pregătirea lor. Cel mai important eveniment a fost procesiunea (în greacă veche : πομπή , pompé) care dura o zi întreagă, la care au participat separat atenienii și tracii, care a început de la Prytaneum și s-a încheiat la sanctuarul zeiței. Seara aveau loc curse nocturne de purtători de torțe călare, menționate de Platon la începutul “La Repubblica”:

Ai auzit că trebuie să existe o cursă de cai purtători de torțe în cinstea Zeiței BENDIS în seara asta?” „Călare?” Am spus. „Aceasta este o idee nouă. Vor purta făclii pe care le vor trece unul pe altul în cursa lor de cai sau la ce te referi? “„Așa este“, a spus Polemarco și, „în plus, va fi o petrecere de noapte care merită văzută”. (Platon, Republica, 328)

Surse: Petra Janouchová, Cultul lui Bendis în Atena și Tracia, XVIII, n. 1, Universitatea Charles (Praga), 2013, pp. 95-106. Christopher Planeaux, Data intrării lui Bendis în Attica, XCVI, n. 2, decembrie 2000, pp. 165-192.

Sursa articol: Povestea locurilor

Citește și: Cultul Lupului