CLAUDIA MARCU – Românii, pagube colaterale ale sancțiunilor UE. Populația, sacrificată

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Ultimul pachet de sancțiuni ale UE împotriva Rusiei va lovi în plin populația României. Interdicția de a mai importa petrol din Rusia, care acoperă peste 30% din necesar, va conduce la o explozie a prețurilor la carburanți. Pentru toate aceste sacrificii, țara noastră nu va primi niciun fel de compensații din partea Uniunii Europene.

Situația se complică, pentru că devine foarte clar că ideea și conceptul care au stat la baza sancțiunilor împotriva Rusiei dau un rezultat mediocru sau aproape zero, ne spune prof. dr. Mircea Coșea, fost ministru de stat. Acesta arată că, în această perioadă, în care sancțiunile se spune că acționează, Rusia încasează din ce în ce mai mulți bani, rubla se întărește, iar Putin găsește alte forme de anihilare totală sau parțială a sancțiunilor, prin relațiile pe care le are în principal cu India și China.

”Discutăm despre al șaselea pachet de sancțiuni al UE, dar însăși faptul că s-a ajuns la al șaselea arată că se caută încă măsuri, pentru că nu sunt cele care ar fi trebuit luate. În condițiile acestea, pentru România lucrurile sunt foarte clare, va trebui să importăm petrol din altă parte. Piața petrolului este o piață foarte sensibilă, care reacționează și la declarații politice. Or, declarația politică a Uniunii Europene duce la creșterea prețului petrolului, de unde s-ar putea lua, că nu se știe acum. Deci noi vom avea de plătit mai mult pentru combustibil, în următoarele săptămâni chiar vom avea niște creșteri de la 20-30 de bani pe litru până la un leu, ceea ce este dramatic pentru economia României. Transportul cu autoturismele personale nu mai este un lux, este o necesitate. Pe de altă parte, avem lucrările agricole, care costă foarte mult, pentru că fermierii nu-și permit să dea 9 lei sau 10 lei pe un litru de motorină”, ne-a declarat prof.dr. Mircea Coșea.

Citește și: CLAUDIA MARCU – Mini centralele nucleare cu care se laudă ministrul Energiei, funcționale după 2030

Exemplul Ungariei

Ar trebui să luăm exemplul Ungariei, cu forță diplomatică, cu argumente, arătând că România este în primul rând al acestor evenimente groaznice ale războiului din Ucraina și că ar trebui să fie compensată, consideră prof. dr. Mircea Coșea.

”România nu primește nicio compensare din partea Uniunii Europene, deși este o victimă colaterală a războiului, într-o manieră evidentă, din două motive. În primul rând că suportăm toate sancțiunile pe care o țară dezvoltată, cum este Germania sau Franța, abia le poate duce, d-apoi noi? Noi intrăm în faliment. În al doilea rînd, toate aceste prezențe militare din România ale partenerilor noștri strategici, care ne apără de tot ceea ce înseamnă război, trebuie să ne apere și cu niște investiții. Pentru că o țară aflată la graniță cu un război ar trebui să fie o țară stabilă economic și social. Or asta înseamnă o economie care funcționează, care dă satisfacție cetățenilor. Păi noi ne sacrificăm fără să avem nicio investiție în plus acum? Mă așteptam să vină americanii, francezii, iar francezii, în loc să ne sprijine, vor să reducă activitatea la Mioveni”, ne-a precizat prof. dr. Mircea Coșea, fost ministru de stat.

Portul Constanța, blocat

Nu contează absența ieșirii la mare, invocată de Ungaria, este vorba despre o unitate în acțiune a UE, iar nerespectarea embargoului este extrem de evidentă în favoarea Rusiei, nu numai din punct de vedere economic, dar și politic, susține prof. dr. Mircea Coșea. Analistul economic semnalează că, în momentul de față, situația energetică a României este mai grea decât era acum câteva zile, pentru că, în loc de soluțiile așteptate de îmbunătățire a costurilor, decizia a îngreunat și mai mult situația României, care va avea prețuri și mai mari. ”Întrebarea este, cu ieșire la mare sau fără ieșire la mare, de ce unii pot să negocieze, iar alții nu pot? Noi nu negociem, noi acceptăm și nu știu dacă cineva se gândește la costurile acestei acceptări. În plus, nici noi nu mai avem ieșire la mare, că Portul Constanța este blocat și pentru petrol și pentru grâu, deoarece există o supraaglomerare cu containerele ucrainene, mai este zona Crimeei, deci Marea Neagră nu mai e o mare liberă, iar turcii nu dau voie să treacă petroliere prin Bosfor. Cu mare sau fără mare, situația este la fel de grea pentru toată lumea. Și atunci nu ne miră că cineva foarte important în Europa, cum este Guvernul Belgiei, se întreabă dacă aceste sancțiuni mai trebuie continuate”, a mai afirmat prof. dr. Mircea Coșea, fost ministru de stat.

Sursa: Claudia Marcu – jurnalistă profesionistă la ziarul Național, preluare articol din Național

Sursa imagine: mediaflux.ro