Încălcarea gravă de către Federația Rusă a principiilor privind relațiile dintre state
Întreaga arhitectură de securitate europeană, edificată pe principiile fundamentate de Actul final de la Helsinki (1975), se poate prăbuși prin simpla negare a oricărui dintre principiile de bază, exact ca un edificiu căruia îi cedează unul dintre pilonii de susținere.
Și sunt doar zece aceste principii fundamentale, privind relațiile dintre state: I. Egalitate suverană și respectul pentru drepturile inerente suveranității; II. Reținerea de la amenințarea și de la folosirea forței; III. Inviolabilitatea frontierelor; IV. Integritatea teritorială a statelor; V. Soluținarea pașnică a disputelor; VI. Non-intervenția în afacerile interne; VII. Respectul pentru drepturile omului și pentru libertățile fundamentale, incluzând libertatea de gândire, de conștiință, religioasă sau de credință; VIII. Egalitatea în drepturi și auto-determinarea popoarelor; IX. Cooperarea între state; X. Îndeplinirea cu bună credință a obligațiilor ce decurg din dreptul internațional.
Prin comportamentul său din ultimele săptămâni, Federația Rusă a desconsiderat, a negat și a încălcat opt din cele zece principii. Vă las pe dumneavoastră să determinați care sunt cele opt.
Ce pot eu să subliniez este că Moscova a încălcat, cu intenție, inclusiv principiul VIII (egalitatea în drepturi și auto-determinarea popoarelor), deși ați zice că tocmai acest principiu a fost invocat și la anexarea Peninsulei Crimeea, dar și la recunoașterea independenței republicilor populare separatiste Donețk și Lugansk.
Cum așa? Simplu: în forma sa explicită, acest principiu prevede că „toate popoarele au întotdeauna dreptul, în deplină libertate, de a stabili, când și cum doresc ele, care le este statutul politic intern și extern, FĂRĂ INTERFERENȚE EXTERNE (sublinierea mea), și să își urmeze așa cum vor ele dezvoltarea lor politică, economică, socială și culturală”. Adică, presupunând că populația pro-rusă din teritoriile separatiste din estul Ucrainei s-ar califica pentru statutul de popor cu dreptul la auto-determinare, Federația Rusă a încălcat acest principiu, în momentul în care a intervenit în materia independenței provinciilor separatiste Donețk și Lugansk.
În această încălcare de opt ori a principiilor pe care se fundamentează întreaga arhitectură de securitate europeană stă și gravitatea excepțională a situației în care Federația Rusă a plasat întregul continent european.
Ceea ce e mult mai îngrijorător decât simpla dobândire de teritorii vecine, cu arma în mână, ca în secolul trecut și în veacurile anterioare.
Îngrijorarea vine nu numai din partea Federației Ruse, care, de altfel, neagă, ignoră sau desconsideră aceste principii fundamentale de securitate europeană încă de acum opt ani, de la anexarea Peninsulei Crimeea.
Îngrijorarea vine din totala ineptitudine a comunității de state europene de a apăra în vreun fel acest edificiu de securitate. Sau, dacă nu este nimic de apărat, atunci măcar să fi făcut demersuri, de opt ani încoace, pentru reproiectarea și reedificarea unei noi arhitecturi de securitate în Europa, care să fie mult mai solidă și mai durabilă decât cea adusă în pragul ruinei de un singur șef de stat cu ambiții distructive, de natură aparent patologică.
Citește și: HARI BUCUR-MARCU – Practic, fiecare oră contează
Autor: Hari Bucur-Marcu – expert internațional în politici de apărare națională
Sursa foto: evz.ro
- HARI BUCUR-MARCU – Criză și propuneri - 12 ianuarie 2025
- HARI BUCUR-MARCU – Ajunul Nașterii Domnului Iisus - 24 decembrie 2024
- HARI BUCUR-MARCU – Alegeri anulate - 7 decembrie 2024